3315/AB XXI.GP

Eingelangt am: 26.03.2002

BUNDESMINISTERIUM
FÜR SOZIALE SICHERHEIT UND GENERATIONEN

Ich beantworte die an mich gerichtete schriftliche parlamentarische Anfrage
Nr. 3374/J der Abgeordneten Jakob Auer und Kollegen wie folgt:

Frage 1:

Die wichtigste Nebenwirkung von anabolen Steroiden ist die androgene Wirkung.
Bei Frauen kann es zu Virilisierungen kommen, zum Auftreten von Akne, Heiser-
keit und rauchiger Stimme als erstem Zeichen eines bevorstehenden Stimmbru-
ches, zu Behaarung an den Beinen und in extremen Fällen zu Bartwuchs. In hö-
heren Dosierungen hemmen Anabolika die gonadotrope Funktion der Hypophyse.
Das kann bei Frauen zu Zyklusstörungen, etwa Menstruationsverschiebungen,
führen, bei Männern vor allem zu Störungen der Hodenfunktion (Spermatogene-
se). Weiters kann es zu Störungen der Leberfunktion kommen (cholestatischer
Ikterus). Werden Anabolika bei Kindern angewandt, so ist auf eine Beschleuni-
gung der Knochenreifung zu achten, die möglicherweise zu einer Reduzierung der
zu erwartenden Endgröße führen könnte. Weiters wird Anabolikamissbrauch in
Zusammenhang gebracht mit kardiovaskulären Erkrankungen (Herzinfarkt,
Schlaganfall).

Weiters darf auf einen Übersichtsartikel des “National Institute on Drug Abuse
(NIDA)", einer Teilorganisation des “US.Department of Health and Human
Service" zu dieser Thematik verwiesen werden, der als Beilage angeschlossen ist.

Frage 2:

Anabolika bzw. Produkte, die Anabolika enthalten, fallen unter das Arzneimittel-
gesetz. Das bedeutet, dass sie den Vermarktungsbestimmungen des Arzneimit-
telrechts unterliegen, die den Vertrieb an eine Genehmigung für das Inverkehr-
bringen binden. Eine Zulassung kann nur erteilt werden, wenn das jeweilige Pro-
dukt den Kriterien der Sicherheit, Wirksamkeit und Qualität entspricht. Entspre-
chende Prüfungen haben ergeben, dass Anabolika nicht den Kriterien der Arz-
neimittelsicherheit entsprechen.


Zur Überprüfung der aktuellen Marktsituation in Österreich wurde das For-
schungsinstitut Seibersdorf mit dem Forschungsauftrag “Untersuchung auf mögli-
che Verunreinigungen von Nahrungsergänzungsmitteln (Verzehrprodukte) mit
anabolen Steroiden (chemische Analyse, gegebenenfalls toxikologische Risiko-
bewertung)" beauftragt.

Die Untersuchungen ergaben, dass einige Produkte derartige Verunreinigungen
aufweisen und somit als Arzneimittel einzustufen sind.

Fragen 3 und 4:

Ja, durch die Arzneimittelgesetznovelle 2002 wurden zur weiteren Absicherung
explizite Anti-Dopingbestimmungen geschaffen. Insbesondere wurden spezifische
Straftatbestände im Hinblick auf Vertrieb und Anwendung von Arzneimitteln zu
Dopingzwecken vorgesehen sowie entsprechende Kontrollmöglichkeiten geschaf-
fen, die sich auch auf die Einrichtungen von Sportvereinen und auf Fitnessstudios
beziehen. Durch die gleichzeitige Änderung des Rezeptpflichtgesetzes wurde
auch der Bereich der unzulässigen Verschreibung von Dopingmitteln erfasst und
entsprechend unter Strafe gestellt.

Beilage


NIDA Research Report - Anabolic Steroid Abuse, Page 3                                              Seite l von 4

 


 


 


 

 National Institute on Drug Abuse
Research Report Series

Anabolic Steroid Abuse

Why do people abuse
anabolic steroids?

One of the main reasons people give for abusing steroids is to improve their
performance in sports. Among competitive bodybuilders, steroid abuse has been
estimated to be very high. Among other athletes, the incidence of abuse probably
varies depending on the specific sport.

Another reason people give for taking steroids is to increase their muscle size
and/or reduce their body fat. This group includes some people who have a
behavioral syndrome (muscle dysmorphia) in which a person has a distorted image
of his or her body. Men with this condition think that they look small and weak, even
if they are large and muscular. Similarly, women with the syndrome think that they
look fat and flabby, even though they are actually lean and muscular.

Some people who abuse steroids to boost muscle size have experienced physical
or sexual abuse. They are trying to increase their muscle size to protect
themselves. In one series of Interviews with male weightlifters, 25 percent who
abused steroids reported memories of childhood physical or sexual abuse,
compared with none who did not abuse steroids. In a study of women weightlifters,
twice as many of those who had been raped reported using anabolic steroids
and/or another purported muscIe-building drug, compared to those who had not
been raped. Moreover, almost all of those who had been raped reported that they
markedly increased their bodybuilding activities after the attack. They believed that
being bigger and stronger would discourage further attacks because men would
find them either intimidating or unattractive.

Finally, some adolescents abuse steroids as part of a pattrn of high-risk
behaviors. These adolescents also take risks such as drinking and driving, carrying
a gun, not wearing a helmet on a motorcycle, and abusing other illicit drugs.

While conditions such as muscle dysmorphia, a history of physical or sexual abuse,
or a history of engaging in high-risk behaviors may increase the risk of initiating or
continuing steroid abuse, researchers agree that most steroid abusers are
psychologically normal when they start abusing the drugs.

Lifetime Use of Steroids: 8th-Graders, 10th-Graders, and

Seniors (1991-1999)


N1DA Research Report - Anabolic Steroid Abuse, Page 3                                                                                   Seite 2 von 4


How are anabolic steroids used?

Some anabolic steroids are taken orally, others are injected intramuscularly, and
still others are provided in gels or creams that are rubbed on the skin. Doses taken
by abusers can be 10 to 100 times higher than the doses used for medical
conditions.

Steroid abusers typically "stack" the drugs, meaning that they take two or more
different anabolic steroids, mixing oral and/or injectable types and sometimes even
including compounds that are designed for veterinary use. Abusers think that the
different steroids interact to produce an effect on muscle size that is greater than
the effects of each drug individually, a theory that has not been tested scientifically.

Often, steroid abusers also "pyramid" their doses in cycles of 6 to 12 weeks. At the
beginning of a cycle, the person Starts with low doses of the drugs being stacked
and then slowly increases the doses. In the second half of the cycle, the doses are
slowly decreased to zero. This is sometimes followed by a second cycle in which
the person continues to train but without drugs. Abusers believe that pyramiding
allows the body time to adjust to the high doses and the drug-free cycle allows the
bod/s hormonal System time to recuperate. As with stacking, the perceived
benefits of pyramiding and cycling have not been substantiated scientifically.

What are the health
consequences of
steroid abuse?

Anabolic steroid abuse has been associated with a              Possible Health
wide ränge of adverse slde effects ranging from some       Consequences of
that are physically unattractive, such äs acne and              AnaH*>»*»
breast development in men, to others that are life              Mnaooiic
threatening, such äs heart attacks and liver cancer.           .,         Abuse
Most are reversible if the abuser stops taking the
drugs. but some are permanent.