4140/AB XXI.GP

Eingelangt am: 09.09.2002

BM für soziale Sicherheit und Generationen

 

 

Ich beantworte die an mich gerichtete schriftliche parlamentarische Anfrage
Nr.4192/J der Abgeordneten Inge Jäger und Genossinnen , wie folgt:

Fragen 1 und 2:

Es wurden folgende Zahlungen im Zeitraum 1996-2001 geleistet:

UNAIDS-Proaramm:
1996: ATS 700.000,--
2000: ATS 1,000.000,--
2001: ATS 800.000,--

Europäisches Tuberkuloseproqramm:

1997: ATS 100.430,--

1999: ATS 100.000,--

2000: ATS 100.000,- (speziell für Tuberkulose in der Russischen Förderation)

2001: ATS 300.000,--

2000: ATS 200.000,-- für die Global Polio Eradication Initiative

Die übrigen in der Anfrage erwähnten Erkrankungen wurden nicht direkt unterstützt.

Von der Republik Österreich wird des weiteren ein jährlicher Mitgliedsbeitrag an die

WHO bezahlt, von dem auch nicht näher bekannte Teilbeträge für die Bekämpfung

der “vernachlässigten Krankheiten" verwendet werden.

Die gesamten jährlichen Mitgliedsbeiträge für den angefragten Zeitraum sind wie

folgt:

1996: ATS 37,139.409,52
1997: ATS 45,378,971,41


1998: ATS 44,575,730,--
1999: ATS 48,588.745,72
2000: ATS 60,853.570,96
2001: ATS 60,143.066,69

Frage 3:

Die innerstaatliche Zuständigkeit für Aktivitäten der Generaldirektion Handel der
Europäischen Union liegt im Bundesministerium für Arbeit und Wirtschaft. Zu den
Maßnahmen der Generaldirektion Gesundheit und Verbraucherschutz, die in meinen
Zuständigkeitsbereich fällt, hat mein Ressort wesentliche inhaltliche Beiträge im
Hinblick auf die Realisierung des Aktionsprogramms “Europa gegen AIDS,
Tuberkulose und andere Infektionskrankheiten" geleistet. Der Wirkungsbereich
dieses Aktionsprogramms erstreckt sich jedoch ausschließlich auf die europäische
Region. Die Finanzierung des Programms erfolgt aus Mitteln der Europäischen
Union.

Fragen 4 und 5:

Forschung und Entwicklung, insbesondere für den Bereich der Entwicklung von
Medikamenten, fällt in den Zuständigkeitsbereich des Bundesministeriums für
Bildung, Wissenschaft und Kultur.

Frage 6:

Die federführende Betreuung des Aktionsprogramms “Accelerated action on
HIV/AIDS, Malaria and Tuberculosis in the context poverty reduction" fällt in die
Zuständigkeit des Bundesministeriums für auswärtige Angelegenheiten. Die
Finanzierung erfolgt aus Mitteln der Europäischen Union, wobei die Verhandlungen
über die endgültigen Beträge in der zuständigen Ratsarbeitsgruppe noch nicht
abgeschlossen sind. Beträchtliche Teile des zur Verfügung stehenden Budgets sind
jedoch als EU-Beitrag zum Global Fund against AIDS, Tuberculosis and Malaria
(GFATM) vorgesehen.

Frage 7:

Der österreichische Beitrag zum GFATM ist für das Jahr 2002 mit einem Betrag von
US-$ 1 Mio. vorgesehen.

Die Bedeckung für den Betrag ist außerbudgetär durch eine
Überschreitungsermächtigung gemäß Artikel
VI Zi. 23 des BFG 2002, BGBI. l Nr.
38/2001 idgF., gegeben.

Frage 8:

Es wird auf die Beantwortung der gleichlautenden, unter PA-4191/J ergangenen
Anfrage durch die für die innerösterreichische Koordination in WHO-
Angelegenheiten zuständige Bundesministerin für auswärtige Angelegenheiten
verwiesen.


Frage 9:

Mein Ressort ist nicht federführend zuständig für die Verhandlung der
österreichischen Position im TRIPs.

Soweit Teilzuständigkeit und Mitbefassung meines Ressorts gegeben ist, wird jedoch
in allen einschlägigen Programmen seitens meines Ressorts immer wieder mit
Nachdruck darauf geachtet, dass die Doha Deklaration in allen relevanten
Dokumenten umgesetzt wird. Auch bei Gemeinsamen Standpunkten der EU wurde
seitens meines Ressorts immer wieder darauf geachtet, dass die Umsetzung der
Doha Deklaration in einschlägigen Texten berücksichtigt wird. Bei der Formulierung
des endgültigen Beschlusstextes des EU-Programms “Accelerated action on
HIV/AIDS, Malaria, Tuberculosis and the context of proverty reduction" hat mein
Ressort das Bundesministerium für auswärtige Angelegenheiten immer dahingehend
unterstützt, dass zwar geistiges Eigentum und Patentrechte ein wesentlicher Aspekt
zur weiteren Sicherstellung von Forschung und Entwicklung neuer Produkte sind,
dass aber keinesfalls solche Bestimmungen dazu führen dürfen, dass
behandlungsbedürftigen Personen aufgrund dieser Bestimmungen der Zugang zu
Medikamenten und Therapien verwehrt bleibt. In diesem Zusammenhang habe ich
zusätzlich immer betont, dass der Kampf gegen die sogenannten armutsbedingten
Krankheiten im Gesamtkontext von Prävention, Information und Zugang zu
Medikamenten und Therapien zu sehen ist und nicht allein durch Liberalisierung von
TRIPs gelöst werden kann.

Weiters unterstützt mein Ressort vollinhaltlich die Bemühungen der WHO zur
Umsetzung der Doha Deklaration wie sie u.a. in der Resolution der
Weltgesundheitsversammlung WHA 55.14 vom 18.Mai 2002 betreffend “Ensuring
accessibility of essential medicines" zum Ausdruck gebracht werden (Beilage).


FIFT Y-FIFTH WORLD HEALTH ASSEMBLY                                                       WHA55.14
Agenda item 13.8                                                                                                  18 May 2002

Ensuring accessibility of essential medicines

The Fifty-fifth World Health Assembly,

Welcoming adoption of the "Declaration on the TRIPS agreement and public health" at the
Fourth WTO Ministerial Conference (Doha, 14 November 2001), supportive of the rights of countries
to protect public health and, in particular, to promote access to medicines for all;

Recalling discussions and proposals reported by Member States in their regional meetings
before the Fifty-fifth World Health Assembly, mainly at the 53rd Session of the Regional Committee
for the Americas (September 2001)' and the Forty-eighth Session of the Regional Committee for the
Eastern Mediterranean (October 200l)2 and, additionally, the thorough discussion of the Executive
Board at its 109th session;

Reaffirming resolution WHA54.11, emphasizing WHO's medicines strategy and its requests to
Member States and the Director-General of WHO;

Aware of the need to assure the continuity of updating WHO's Model List of Essential Drugs in
light of evidence-based, scientific information;

Underlining the feasibility of addressing comprehensively the impact of international trade
agreements on equitable access to all drugs, particularly essential drugs;

Conscious of the responsibility of Member States to support solid scientific evidence, excluding
any biased information or extemal pressures that may be detrimental to public health;

1.       URGES Member States:

(1) to reaffirm their commitment to increasing access to medicines, and to translate such
commitment into specific regulation within countries, especially enactment of national drug
policies and establishment of lists of essential medicines based on evidence and with reference
to WHO's Model List, and into actions designed to promote policy for, access to, and quality
and rational use of, medicines within national health Systems;

(2) to establish the necessary mechanisms for essential medicines lists that are science-based,
independent of external pressures, and subject to regulär reviews;

1 See document CD53/5.

2 See resolution EM/RC48/R.2.


WHA55.14__________________________________________________________

(3) in addition to health policies and actions, to implement complementary measures to
ensure that national lists of essential medicines are supported by Standard clinical guidelines,
preferably national therapeutic formularies, with the aim of promoting rational prescription;

(4) to reaffirm, within the national drug policies, WHO's concept of essential medicines äs
those medicines that satisfy the priority health care needs of the population, reflecting also
availability, quality, price and feasibility of delivery, and reemphasizing the evidence base for
overall national discussions;

(5) to continue monitoring the implications on access to medicines of recent patent-protection
laws and compliance with WTO's Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property
Rights (TRIPS);

2.       REQUESTS the Director-General:

(1) to strengthen the Expert Committee on the Use of Essential Drugs, ensuring its
independence from external pressures at all times, the use of science-based criteria for revision
and updating, and receipt, when appropriate and äs required, of the necessary inputs from all
relevant stakeholders;

(2) to ensure that WHO's medicines strategy addresses the important issue of the impact of
international trade agreements on access to medicines and to reflect, in the relevant reports to
WHO's governing bodies, progress in its comprehensive endeavour;

(3) to advocate the necessary action worldwide to promote market-based differential pricing
for essential medicines berween high-, middle-, and low-income countries, and to provide
technical support, especially to developing countries, to establish drug-pricing policies;

(4) to advocate the concept and policies of essential medicines as a tool for implementing
rational prescription of medicines;

(5) to continue to work on the methodology for computerized databases on reference prices
of essential medicines worldwide;

(6) to pursue all diplomatic and political opportunities aimed at overcoming barriers to access
to essential medicines, collaborating with Member States in order to make these medicines
accessible and affordable to the people who need them;

(7) to join with and support nongovernmental organizations in the process of implementing
initiatives that are compatible with public health priorities.

Ninth plenary meeting, 18 May 2002

A55/VR/9